THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

follower (teman setia membina Ilham)

Ahad, 15 Mac 2009

Berapa Harga Sebuah Kotak?


Kotak merupakan antara bahan penting dalam kehidupan manusia. Kita menggunakan kotak untuk memastikan bahan-bahan atau sesuatu ruang itu nampak tersusun.Selain itu, kotak juga merupakan bahan sampingan yang utama agar hadiah yang dibungkus nampak kemas.
Erm, rasa-rasanya kan... apa lah yang istimewanya dengan kotak yang akan diceritakan kali ini?, sekiranya anda nak tahu...rajinkan diri membaca entry ini.

Suatu hari ketika seorang ayah membeli beberapa gulung kertas bungkusan hadiah,anak perempuannya yang masih kecil dan manja sekali, meminta satu gulung pembalut daripada ayahnya.


"untuk apa?" tanya si ayah.
"nak bungkus hadiah" jawab si kecil dengan senyuman.
"jangan buang-buang yer, tak baik membazir" jawab si ayah sambil menghulurkan segulung pembalut hadiah.

Keesokkan harinya, pagi-pagi lagi si kecil bangun dan bergegas ke kamar ayahnya untuk mengejutkan ayahnya supaya bangun dari perbaringan dengan segera.

"yah..yah..bangun la cepat, ada hadiah ni untuk ayah". Si ayah masih menggeliat, matanya pun masih belum terbuka dengan sepenuhnya sambil menjawab,"ya..nanti saja"
tetapi si kecil itu masih bersemangat dan enggan mengalah "Ayah...bangun la, dah pagi ni, bangun lah ayah".

"Eh...kenapa ganggu ayah pagi-pagi ni!" berkata si ayah dengan suara yang agak sedikit meninggi.

"hmmm" akhirnya terhembus dengusan kecil dari bibir si kecil yang pantang menyerah itu.Melihat situasi itu, si ayah berasa agak kesal dirinya, seraya matanya memandang sebuah bungkusan kecil yang dibalut dengan pembungkus hadiah yang diberikan kepada satu-satunya permata hatinya itu semalam.

"haa..hadiah untuk siapa ni?", si kecil yang tadi muram membisu, kini kembali ceria.
"untuk ayah lah...buka lah sekarang ayah...cepatlah buka" desak si kecil dengan penuh pengharapan.

Jari-jemari si ayah ligat mengoyakkan bungkusan itu, namun ternyata di dalamnya hanya sebuah kotak kosong. Tiada berisi dengan apa pun juga.

"Eh, kenapa kosong je?, tak ada isi pun dalamnya, kan ayah dah kata jangan membazirkan?"

Si kecil menjawab "tak ayah, mana ada adik membazir, ada isi tu cuma ayah tak nampak apa yang ada di dalam kotak tu, tadi kan...adik dah masukkan banyak sekali senyuman, ciuman dan pelukan untuk ayah".

Si ayah merasa amat terharu, dia mengangkat anaknya. Dipeluk dan diciumnya sepenuh kasih sayang.

"Adik...ayah tak pernah dapat hadiah semahal ini. Ayah janji, ayah akan simpan hadiah ni baik-baik, agar tak ada sesiapa yang boleh mencurinya" si kecil yang hanya diam daripada tadi akhirnya tertawa keriangan.

"Ayah akan ambil setiap hari satu senyuman, ciuman dan pelukan setiap hari daripada dalam kotak ini yer?"

Si kecil yang keriangan itu hanya mengangguk dan berkata " nanti kalau dah habis adik letak lagi banyak-banyak senyuman, ciuman dan pelukan adik untuk ayah yer"


Kotak yang sesaat yang mana sebelumnya dianggap tidak berisi, tiba-tiba memiliki nilai yang begitu tinggi. Walaupun nilai itu terlalu tinggi di hati si ayah namun di mata dan di hati insan lain, ianya masih dinilai hanya sebuah kotak kosong yang dibalut dengan kertas pembungkus yang indah, nilainya tak lebih daripada itu.

P/S: "Duhai teman, kosong bagi seseorang boleh dianggap penuh bagi orang lain dan begitu juga penuh bagi seseorang boleh dianggap kosong oleh orang lain. PENUH dan KOSONG- kedua-duanya adalah produk 'fikiran' anda sendiri.Sebagai mana anda memandang hidup begitulah juga corak kehidupan anda.Hidup menjadi terlalu beerti dan penuh warna kerana anda yang memberikan erti dan warna kepada kepadanya.Bagi mereka yang tidak memberikan makna, warna dan corak pada kehidupan mereka, hidupnya ibarat lembaran kosong...

"Dan sesiapa yang berjuang (menegakkan Islam)maka sesungguhnya dia hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri; sesunggunya Allah Maha Kaya (tidak berhajat sesuatu pun)daripada sekalian makhluk". -(al-Ankabut:06)

Justeru itu, nilai lah harga kehidupan anda sebaiknya.



5 comments:

ekramhakim~ berkata...

dalam maknanye tu..membuat ku terfikir..mekasih cik tiara..

tiara-qurratu'aini berkata...

kepada En, Ekramhakim ...thanks sbb beri komentar yg membina, sama2 la kita fikir2kan...sbb kehidupan x pernah menanti kita

marzuqi berkata...

wahh...bagus crita pasal kotak ni, terharu...

tiara-qurratu'aini berkata...

ye ke? x sangka plak sampai boleh buat org terharu...Alhamdulillah...insha Allah akan terus menulis

dia lelaki berkata...

tersentak bila membaca artikal ini...penuh dengan makna yang tersirat...

Catat Ulasan