THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

follower (teman setia membina Ilham)

Ahad, 19 April 2009

Anarki Sebuah Kota

Petang 18 April 2009 sekitar jam 2 petang, meluangkan masa bersama adik-adik di rumah sambil menonton TV yg memaparkan sebuah cerita klasik yang mana menggunakan Bandar Greece sebagai lokasi utama cerita tersebut.

Berbicara tentang Greece, membuatkan saya tertarik untuk mengkaji dan menulis tentang fenomena yang digelar "ANARKI", sekali pandang mungkin kita akan mengatakan ianya satu vendalisme yang besar, namun sejuah mana benarnya tanggapan ini?

Sebagai tempat kelahiran demokrasi, Greece amat biasa dengan demonstrasi, mogok dan rusuhan yang membawa kepada kelahiran anarki.

Sebagai sebuah bandar terbesar dan ibu kota negara, grafiti sudah tidak asing lagi di dinding-dinding kotaraya Athens. Walaupun menjadi suatu masalah di sebaliknya menjadi suatu tarikan seni.







Mungkin sekadar penghias dinding atau tembok yang asalnya kosong tanpa motif atau penekanan mengenai sesuatu abstrak.


ada yang menjadikan dinding sekitar sebagai medan mempromosi ikon.


ada juga yang menggunakan dinding sebagai wadah keagamaan tersendiri.








dalam asyik melakar idea dan mencorak lukisan, penggemar anarki ini juga tidak lupa untuk mengetengahkan unsur alam seperti haiwan dan tumbuhan dalam beberapa lukisan mereka, hebat juga kan?.


ada jua yang menjadikan dinding ini sebagai landasan mengkritik politik dengan lebih terbuka dan menunjukkan penentangan secara berani misalnya.






ada juga yang menjadikan dinding atau tembok in sebagai tempat untuk mengadaptasikan fantasi dan ilham kreatif sendiri.


p/s: " Duhai teman, lakukanlah apa yang kamu suka selagi mana ia tidak mendatangkan keburukan kepada diri sendiri dan orang lain, kongsikan apa sahaja ilmu, ilham atau kelebihan yang kamu ada , dengan apa jua cara yang kamu mampu lakukan asalkan ianya tidak mencemarkan nama baik sendiri dan orang lain, kenyataan ini tidak bermaksud saya menyokong fenomena ini ataupun menolaknya, apa yag ingin saya katakan adalah, fikirlah serasional yang termampu sebelum melakuakan sesuatu dan kongsikan segala yang berfaedah dengan apa jua cara andai itu yang kamu rasakan terbaik. Seni tetap seni namun sejauh mana penerimaan serta ketinggian nilai seni yang tercoret itu terletak di atas tangan insan yang melakarnya."










6 comments:

aku ler berkata...

benda baru ni, besh ler jg!kwang2x...

aisyah berkata...

cantik gak lukisan y dilukis tu...

tiara-qurratu'aini berkata...

cantik tu memang cantik, tapi kena ada motif ..baru ia bernilai tinggi...hihi~~ thanks aisyah .

tiara-qurratu'aini berkata...

kepada aku ler...
unik la nickname kamu..hihi..thanks 4 comment , harap dapat kenal kan diri satu hari nnti sbb kamu rajin kunjung blog saya walau saya x kenal siapa kamu...salam ukhwah tautan ilmiah

aisyah berkata...

hihi
thanks alot for u~
blajar rajin2 kat sna...
nanti blik boleh ajar aisyah ilmu2 kat sna nun..huhu~

tiara-qurratu'aini berkata...

kepada aisyah...
insha Allah sama2 la kita berusaha untuk majukan diri..
insha Allah...jika ada apa yang boleh dikongsikan..akan saya cuba kongsikan...senyum!

Catat Ulasan