THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

follower (teman setia membina Ilham)

Khamis, 2 Julai 2009

Siri Jacko X

spekulasi demi spekulasi kedengaran mengenai Jacko, saya seakan makin terasa unuk berhenti dari perbicaraan mengenai pemergian diva popular ini. Apapun saya bawakan sedikit lagi fenomena yang berkaitan hal ini.

BENARKAH Kematian Jacko jejas ekonomi?


LONDON - Kematian mengejut Raja Pop Michael Jackson bukan sahaja diratapi jutaan peminatnya tetapi turut menjejaskan aktiviti ekonomi di beberapa kawasan di sini.

Pemergian penyanyi terhebat sepanjang zaman itu bermakna sejumlah 50 konsert yang dijadual diadakan di stadium Arena 02 di sini yang mempunyai 23,000 tempat duduk terpaksa dibatalkan.

Pembatalan itu menyebabkan banyak hotel hilang tempahan manakala sejumlah restoran dan kelab malam sekitar lokasi berkenaan menjadi lenggang.

"Kami menjangkakan kebanjiran para pengunjung dan amat berharap konsert Michael akan melonjakkan pendapatan kami," kata pengurus besar hotel Pilot Inn, Louis Thacker.

Bagaimanapun, beberapa pakar meramalkan kehilangan penyanyi yang diberi jolokan Jacko itu turut mencetuskan impak ekonomi positif.

Ketua Pakar Ekonomi Firma Investec Securities, Philip Shaw berkata, kematian Jacko melonjakkan semula jualan cakera padat (CD) dan cakera video digital (DVD) penyanyi itu.

Selain itu, katanya, harga pelbagai barangan koleksi kenang-kenangan seperti autograf dan jaket Jacko meningkat beberapa kali ganda.

"Sehelai jaket yang ditandatangani penyanyi itu dilelong dengan harga AS$36,300 (RM127,733) Jumaat lepas," katanya. - Agensi

0 comments:

Catat Ulasan