THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

follower (teman setia membina Ilham)

Rabu, 1 Julai 2009

Siri Jacko II


Salam sejahter buat semua pembaca, pada entri yang lepas saya telah menulis serba sedikit mengenai latar belakang Micheal Jackson, namun pada hari ini saya teruskan dengan topik seputar mengenai penyanyi pujaan ramai ini.

Terdapat pelbagai andaian mengenai beliau antaranya pertikaian orang ramai mengenai penyakit yang dialami, cara kehidupan yang pelik dan pelbagai lagi kontroversi tentang status sebenar kehidupan penghibur ini.

Mari bersama kita bongkar misteri....hehe~~


Biarpun terdapat beberapa bukti beliau melakukan proses tersebut, termasuk dilihat bertemu pakar kulit terkenal dunia dari Santa Monica yang mendapat pendidikan di Cambridge, Dr. Ralph Massey, selain kerap berkunjung ke sebuah klinik kulit di Beverly Hills, beliau tetap menafikan tindakannya memutihkan kulit.

Malah beberapa minggu sebelum kematiannya, Jacko turut didakwa berkunjung ke Hospital Cedar-Sinai di Los Angeles bagi mengetahui tahap kanser kulit yang dialaminya.

Beliau yang dilihat hadir ke hospital tersebut dengan menutup muka dan bersarung tangan, bagaimanapun, didakwa kelihatan lega serta membuka penutup mukanya selepas diberitahu doktor bahawa kanser kulit boleh diubati.

Malah sepanjang hayatnya, Jacko tegas mendakwa beliau menghidap penyakit vitiligo atau sopak – masalah kulit yang membuatkan kulit hitam berubah menjadi putih yang dihidapi sejak tahun 80-an.

Dalam satu temu bualnya bersama Oprah Winfrey tidak lama dulu, Jacko menegaskan beliau tidak pernah melakukan sebarang proses pemutihan. Beliau juga mempersoalkan mengapa tindakan individu yang berjemur untuk menghitamkan kulit tidak menjadi kontroversi, sebaliknya apabila dia menghidap vitiligo, semua orang mempersoalkannya.

“Saya tidak perasan bila penyakit ini menyerang. Kalau tak silap terjadi pada zaman album Off The Wall dan Thriller. Ini penyakit keturunan daripada bapa saya. Saya tidak boleh menghalangnya. Saya begitu sedih kerana ia berlaku dan tidak mahu bercakap tentang sejarah penyakit keluarga saya kerana ia terlalu peribadi.

“Betul, saya tidak melakukan proses pemutihan. Malah solekan banyak membantu menutup masalah kulit saya. Tapi saya pelik kenapa warna kulit saya menjadi lebih penting daripada seni dan karya saya?” bidas Jacko dalam temu bual tersebut.

Dalam satu temu bual lain pula, Jacko menyelar media yang mensensasikan cerita tentang skandal seks dengan kanak-kanak, aset, obsesi kecantikan, kejelikan serta cerita tentang eksentrik dan erotik seorang Jacko.

Menyangkal sinis kebanyakan kenyataan tidak berasas dalam media, kata Jacko, hanya dia yang mengenali dirinya sebenar. “Kenapa tidak beritahu orang bahawa saya makhluk asing dari planet Marikh?

“Beritahu mereka saya makan ayam hidup dan membuat pemujaan vodoo pada waktu malam. Mereka akan percaya apa yang kalian katakan kerana kalian media. Tapi kalau saya, Michael Jackson yang berkata begitu, siapa akan percaya?” selarnya.

Beberapa hari sebelum kematiannya, media yang sudah sekian lama menghidu tahap kesihatan Jacko yang tidak konsisten kembali mempersoalkan isu penukaran warna kulitnya, ketagihan pil tahan sakit dan tekanan terhadap konsert mega yang sepatutnya bermula pada 8 Julai depan di 02 Arena di Docklands, London.

Sewaktu banyak pihak masih lagi berdebat tentang kesahihan beliau menukar warna kulit untuk tidak dipinggirkan khalayak dan industri hiburan Amerika, Jacko sebenarnya sedang berusaha mengembalikan jiwa etnik kulit hitamnya melalui metafora dalam lagu-lagunya serta kerjasama yang dijalinkan dengan beberapa organisasi bukan kerajaan.

Malah metafora yang diterjemahkan dalam lagu hit Black Or White hasil karyanya itu adalah satu bukti beliau cuba memisahkan diskriminasi warna kulit. Antaranya pada bait berikut: If you’re thinkin of being my baby, It dont matter if you’re black or white (Jika kamu terfikir menjadi anak saya, ia bukan masalah sama ada kamu kulit hitam atau putih).

p/s: "Duhai sahabat, kenanglah seseorang atas kebaikan, kemampuan dan kenangan indah bersamanya. Usirkan jauh-jauh segala pemikiran buruk dan jumud mengenai diri seseorang individu yang disayangi, moga dengan tindakan itu dia disenangi dan kita disayangi...gunakan minda yang ada untuk berfikir setajam yang mampu. Jumpa dalam siri ketiga Jackco".

0 comments:

Catat Ulasan