THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

follower (teman setia membina Ilham)

Rabu, 1 Julai 2009

Siri Jacko I


Sebagaimana yang telah diketahui ramai selain khabar mengenai influenza A (H1NI) yang sedang hangat diperkatakan, dunia juga turut digemparkan dengan kematian seorang raja pop Amerika (Micheal Jackson)yang merupakan penghibur kegilaan ramai terutamanya golongan remaja di serata dunia.

Di sebabkan permintaan ramai agar saya memaparkan serba sedikit mengenai penyanyi ini, saya telah mengambil beberapa langkah awal untuk mengumpul maklumat mengenainya dan pada hari ini...saya akan cuba berkongsi serba sedikit pengetahuan yang ada mengenai penyanyi idola anda ini. Moga anda terhibur.


Dilahirkan sebagai keturunan Afrika-Amerika berkulit hitam, Michael Jackson cuba masuk ke politik Amerika dengan bertopengkan warna kulit putih yang dipercayai menjadi salah satu faktor kematiannya.

APABILA Raja Pop Dunia, Michael Jackson meninggal dunia pada 26 Jun 2009, dunia meratapi pemergian manusia luar biasa ini. Beliau meninggalkan segala kemewahan dunia pada usia 50 tahun dengan penuh tanda tanya selepas disahkan terkena serangan jantung di kediamannya di Los Angeles, Amerika Syarikat.

Segala spekulasi tentang Michael yang juga digelar Jacko ini telah terkubur bersama kematiannya – daripada isu cabul, diancam kemiskinan, jenayah seksual serta yang paling mendapat perhatian ialah isu ‘orang hitam ke orang putihnya’ yang masih dipersoalkan.

Pada saat ikon muzik dunia yang dianggap erotik dan eksentrik ini disemadikan, dunia masih tertanya-tanya tentang tindakan Jacko yang mahu mengubah ciptaan asal Tuhan hanya untuk ‘masuk’ ke dalam dunia Amerika.

Sedangkan pada realitinya anak Afrika-Amerika ini menjadi penyanyi kulit hitam yang mencetuskan revolusi muzik luar biasa sejak tahun 70-an. Dengan bakat semula jadi, beliau memecah tembok kasta warna kulit putih dan hitam melalui karya-karyanya.

Beliau juga menjadi penyanyi Afrika-Amerika pertama yang mendominasi hampir kesemua carta lagu dunia berbulan-bulan lamanya. Tidak cukup dengan itu, lima album studionya, Off The Wall (1979), Thriller (1982), Bad (1987), Dangerous (1991) dan HIStory (1995) menjadi album paling laris jualannya dalam sejarah bisnes muzik dunia.

Jika penjualan album tersebut masih tidak memadai untuk mengangkat Jacko sebagai legenda, fakta bahawa beliau disenaraikan sebagai penerima tiga kali pengiktirafan Guinness World Records barangkali hal paling baik untuk mengingatkan kita tentang fenomena Jacko.

p/s: " Duhai teman...mengetahui sejarah individu berkarisma itu bagus, satu usaha mengenang sejarah lampau, namun ...kenalilah individu yang banyak berbakti di sekitar kita hanya untuk agama, ilmu, maruah bangsa dan kedaulatan negara itu lebih lebih dahulu. Ambil ikhtibar dan pedoman dari kisah mereka. Jumpa lagi dalam siri Jacko II. Selamat membaca ".


0 comments:

Catat Ulasan