THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

follower (teman setia membina Ilham)

Sabtu, 30 Mei 2009

Mampukah Sehebat Mereka?


"Akan datang kepadamu pertolongan saat kau berputus asa,
sebagai anugerah dari Yang Maha Esa,
lagi Maha Memperkenankan doa..."


Perjalanan pagiku ke fakulti pada 2 hari yang lepas membawa kepada satu perkenalan yang takku sangka, pada awalnya aku sekadar bertegur sapa dengan seorang ibu tua yang memimpin tangan puterinya ( Mailouda)sebaya denganku untuk menghantarnya ke U sama dgnku ,ibu itu setia membimbing anaknya yang tiada daya penglihatan itu sejak kecil hingga ke hari ini, setiap hari menghantar ke universiti dan akan mengambilnya pulang pada waktu yang dijanjikan dengan berjalan kaki walaupun perjalanan dari rumahnya mengambil masa 1jam 30 minit untuk sampai ke universiti. Namun, si ibu tua yang hampir bongkok itu tetap tersenyum.....

Duhai wanita....
Jadilah seperti seorang wanita tua yang kuat di hadapan Gabenor Al-hajjaj dengan keyakinannya kepada Tuhannya.Saat anaknya dipenjara oleh Al-Hajjaj, sang Gabenor bersumpah untuk membunuh anaknya dihadapannya. Namun wanita tua itu tetap yakin, teguh, berani dengan lantangnya menjawab:" Sekalipun engkau tidak membunuhnya, dia pasti akan mati juga"

Jadilah engkau seperti seorang perempuan Parsi yang sangat tawakal kepada Allah ketika kehilangan reban ayamnya. Dia memandang ke langit dan berdoa:" Wahai Allah, jagalah reban ayamku, kerana sesungguhnya Engkau sebaik-baik penjaga".

Jadilah diri anda seperti Asma' puteri Abu Bakar, dalam kekuatannya setelah melihat anak lelakinya Abdullah bin Zubair terbunuh dalam keadaan terpancang di tiang salib, lalu dia mengucapkan kata-katanya yang terkenal:" Sekarang sudah saatnya bagi penunggang kuda yang berani ini beristirehat dengan tenang".

Jadilah seperti Al-khansa' yang menyerahkan 4 anaknya di jalan Allah, ketika mereka terbunuh syahid, dengan sabar dan tenang dia berkata:" Segala puji bagi Allah, yang telah memuliakanku dengan syahidnya 4 pewarisku di jalan Allah".

P/S:"Duhai teman...perhatikanlah wanita-wanita tersebut, sejarah hidup mereka yang sarat dengan kemuliaan, mereka membuktikan kelembutan itu bukan satu kelemahan, malah ia adalah tunjang kekuatan luar biasa yang tak mungkin ditafsiri pandangan mata, moga kita mampu sehebat mereka...in sha Allah"

2 comments:

acik berkata...

assalamualaikum..salam perjuangan..suka membaca kalam2 ain yg dah lama xmenulis..skali menulis..cukup tajam..tersentuh hati ini..bicara serikandi..memang begitulah lumrahnya..cukup menarik..ku doakan dirimu tetap thabat dalam perjuangan ini biar pun onak duri menanti di hadapanmu..perjuangan ini bukanlah mudah..tiada noktah dlm perjuangan..tiada istilah kalah..mahupun mengalah..yang ada hanyalah syahid ataupun menang..~kembarasufi~

tiara-qurratu'aini berkata...

terima kasih acik...

Catat Ulasan