THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

follower (teman setia membina Ilham)

Isnin, 2 Mac 2009

Datanglah Nyenyak Dalam Lena ku...


huhu~ penat jg nak habiskan buku "The Review of Religions", cetakkan April 1993 hasil penulisan Dr. Shah Nawaz Khan ini, menarik memang menarik macam2 topik ada..tapi hari ni aku tertarik nak ulas tentang topik tidur ni...

kata Dr. Shah Nawaz Khan:

Semua mahluk hidup memerlukan istirehat setelah melakukan aktiviti, karena aktiviti tersebut menggunakan jaringan sel hidup sehingga akan timbul kerosakan pada jaringan tersebut, istirehat ini bertujuan untuk memperbaiki kerosakkan yang dimaksud. Selama kita tidur, tubuh mengganti sel-sel yang rosak dengan yang baru dan peluh serta wap kotor yang terjadi pun dibuang. Tidur ini tidak hanya diperlukan oleh manusia dan haiwan saja, tumbuh-tumbuhan pun memerlukannya. Contohnya pada siang hari tumbuhan bunga matahari, kita akan dapat lihat kelopak bunganya terbuka dan tutup kembali pada waktu senja menjelang malam hari.

Mengenai tidur ini, tidak ada aturan khusus yang boleh kita tetapkan, karana istirehat tidur ini bergantung pada usia, jenis pekerjaan, daya tenaga setiap individu. Bayi dan kanak-kanak memerlukan tidur lebih banyak berbanding orang dewasa. Pada orang yang sudah berumur mereka sebenarnya lebih memerlukan istirehat daripada tidur yang sebenarnya, selama berbaring mereka lebih banyak menggunakan waktu untuk mengubah-ubah posisi berbaringnya saja. Orang yang bekerja dengan menggunakan otak/fikirannya memerlukan lebih banyak tidur dibandingkan dengan orang yang bekerja dengan fizikalnya. Orang yang lemah dan sakit memerlukan lebih banyak tidur daripada orang sihat. Sebagai suatu ukuran, orang dewasa yang sihat dan banyak bekerja dengan otak/fikiran sewajarnya tidur selama 7jam.

Malam hari adalah waktu terbaik untuk tidur. Hal ini bukanlah masalah biasa sahaja malah orang yang bekerja pada siang hari akan tidur pada malam hari, namun secara alamiah terlihat bahwa siang hari lebih sesuai untuk bekerja dan waktu malam digunakan untuk beristirehat/tidur. Pelaksanaan diluar aturan alamiah ini akan menimbulkan suatu beban yang lebih besar dan menghasilkan kondisi yang tidak sihat untuk tubuh kita. Sebagai buktinya kita lihat sahaja kepada individu yang bekerja malam, mereka akan tidur di siang hari, hal demikian membuatkan tubuh lemah dan mengganggu kesihatan.

Tidur mempengaruhi metabolisme tubuh dan merangsang daya asimilasi, itulah sebabnya jika tidur terlalu lama tidak di galakkan karana tubuh kita mengasimilasi peluh dan wap-wap kotor lagi, sehingga jika kita tidur terlalu lama maka akibatnya kita bukannya menjadi segar bersemangat malah lebih lemah dan kurang bersemangat. Contoh terbaik adalah apa yang dilakukan oleh Rasulullah Muhammad SAW, baginda biasanya tidur tidak terlalu malam kemudian bangun beberapa saat setelah lewat tengah malam untuk melakukan solat Tahajjud, besoknya beberapa saat menjelang tengah hari baginda tidur sejenak. Kita mengetahui bahawa haiwan pun termasuk burung-burung bangun di awal pagi, Seorang Muslim diperintahkan untuk bangun awal dan menjalankan solat subuh dan praktik seperti ini adalah selaras dengan keadaan alami sehingga membawa kepada kesihatan tubuh yang seimbang.

Tidur berbaring dengan posisi terlentang adalah kurang sihat, karena menekan atau menyesakkan tulang pinggul, bahkan kadangkala boleh menyebabkan kita ingin ke toilet, juga tidur meniarap juga tidak berapa elok untuk pernafasan. Banyaknya tidur pada sisi kiri badan (menghadap ke kiri) boleh mengganggu kesihatan kita, karana menghimpit jantung sehingga sirkulasi darah terganggu dan mengurangkn aliran darah ke otak, jika ini terjadi kita akan mengalami mimpi-mimpi sedih memilukan, mimpi buruk/seram (nightmares) bahkan berjalan dalam keadaan tidur (somnabulisme).

Posisi tidur terbaik menurut sains adalah pada sisi kanan tubuh (menghadap ke kanan). Fakta ini telah diuji melalui ujian saintifik dalam tempoh yang lama untuk membuktikan kebenaran ajaran Islam yang berkualiti mengikut wahyu yang di bawa , sebagaimana Rasulullah Muhammad SAW menganjurkan kepada para pengikut bainda agar tidur berbaring pada sisi badan bahagian kanan. Dalam posisi tidur diusahakan agar kepala menghadap ke Utara dan kaki mengarah ke Selatan, sehingga tubuh tidak melawan arus/medan magnet yang konsistan mengalir dalam sekujur tubuh manusia dari kutub magnetik Utara menuju ke Selatan dan 'terhubung' lancar ke sistem saraf kita.

Perlu diketahui & diingatkan mengenai fenomena tidur ini, jika terdapat suatu keinginan, niat, idea didalam fikiran kita sebelum tidur maka hal-hal tersebut secara langsung mempengaruhi alam bawah sadar kita sepanjang malam dan tanpa disedari akan mempengaruhi fikiran dan tindakan kita. Sebagai contoh, jika seorang anak kecil tertidur dalam keadaan menangis maka pada umumnya saat anak itu bangun dia akan menangis lagi. Selanjutnya, jika seorang bayi jatuh tertidur ketika sedang menghisap susu, dia juga akan membuat gerakan yang serupa ketika terbangun. Oleh sebab itu, kita dianjurkan agar mengarahkan perhatian kita sebelum tidur pada hal-hal yang berhubungan dengan moral dan spiritual.

Rasulullah Muhammad SAW menyuruh kaum Muslim untuk membaca dan merenungkan ayat-ayat Al Quran, spt ayat Kursi dan tiga surah terakhir dari Al Quran sebelum tidur. Ayat-ayat tersebut bukanlah berfungsi sebagai jampi atau mantera. Sebagaimana dapat diketahui, ayat-ayat tersebut banyak berbicara mengenai keagungan dan keindahan sifat-sifat Tuhan, dan hal ini akan memberikan kesan dalam serta kuat bagi pemikiran kita. Merenungkan sifat-sifat keTuhanan tersebut akan membersihkan dan meninggikan rohani serta mendapat perlindungan Allah SWT terhadap segala godaan syaitan dan hal-hal yang merugikan. Praktik seperti ini jika kita laksanakan dengan baik maka akan menjadi sumber yang besar bagi kekuatan moral.

Tidak dianjurkan langsung tidur setelah makan malam. Ada pepatah lama mengatakan : berjalanlah sejauh 1 mil setelah makan malam, raihlah kebaikan untuk selamanya. Islam juga menganjurkan kita agar secara khusus menjalankan solat Isya’ berjamaah di masjid. Perintah ini baik bagi jiwa dan tubuh.

Sukar untuk tidur atau tidur yang tidak berkualiti sering juga menjadi penyebab dan pendamping penyakit saraf atau penyakit jiwa. Oleh sebab itu penting sekali untuk mendapatkan istirehat yang baik di malam hari. Sukar untuk tidur boleh diatasi dengan suatu niat untuk tidur. Terdapat beberapa faktor yang membantu kita tidur, terutamanya kebersihan tempat tidur, mandi air suam, minuman panas spt susu dsb.

p/s: "duhai teman...ketahuilah dakwah atau pengajaran Islam memang berdasarkan prinsip-prinsip kesihatan dan bersifat alami, sangat midah untuk mempelajari doktrin-doktrin Islam sekiranya dipandang daripada sudut ilmu dan pengetahuan modern.Memang benar…Islam agama yang Syumul dan tiada paksaan dalam apa jua perkara pun.



4 comments:

Tanpa Nama berkata...

salam...indahnya Islam..sampaikan tentang tidur pun ada dibicarakan..menarik topik ni..so lepas ni acik kna la ikut petua2 ain ni..xde la sik xbleh tdo malam je..huhuhu..ajaran nabi mmg benar..baik tuk kesihatan..

Tanpa Nama berkata...

tp kalau tdo ngn bear besar tu ape plak kebaikannya?nk jgak tau..kot la dpt menambah daya kreativiti seseorg ke..dpt tenangkan jiwa ke..sebagai refleksi ke....

tiara-qurratu'aini berkata...

waalaikumussalam wbt, mmg islam itu ternyata agama yg indah...syumul...oo..tidur dgn bear tu
boleh kurangkn rasa kesorangan...haha~~~ erm, lai pun kadan2 boleh tenang2 kan minda ..haha~~ kata prof Qurratu Aini...huhu~~

Dea as Sukardi berkata...

islam itu emang indah dan mengajarkan keindahan...sayang umat isalmnya saja kurang mengamalkanya..
klo lingkungan kita bersih maka kesehatan itu akan tercipta...
aka kamar aka comel lah klo macam itu...hehe

Catat Ulasan