THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

follower (teman setia membina Ilham)

Isnin, 2 Mac 2009

Layaria 2:117

"Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala keindahannya) dan apabila Dia berkehendak (untuk menjadikan) suatu, maka Dia hanya berfirman kepadanya: jadilah engkau! Lalu menjadilah ia." (Al-Baqarah:117)

Sebuah filem yang penuh dengan pengajaran dan mampu menyentuh hati setiap hamba-hambaNYA yang menginginkan redha dan ampunan rahmat NYA. Ucapan terima kasih pada kak Balqis yang memberikan pautan filem ini, sungguh pada bahagian pertama air mata telah mula bercucuran, melihat kepada zuhudnya keluarga ini lebih-lebih lagi ketua keluarganya,si suami yang memainkan peranan penting membimbing isteri dan anak-anak agar sentiasa berada dalam syariatnya.

Sungguh tiadalah dunia ini bererti tanpa kasih dan redha NYA, lihatlah kembali lampiran perjalanan hidup kekasih kita, baginda Rasulullah s.a.w menolak tawaran malaikat untuk menjadikan bukit sebagai emas begitu juga ketika peristiwa di Thaif kerana hanya mengharapkan redha Allah swt tiada melainkannya,walau betapa lapar mahupun susah hidup baginda tidak sekali baginda berkeluh kesah.

Doa baginda ketika peristiwa Thaif:

"Ya Allah! KepadaMU daku mengadu kelemahan daya upayaku dan kekurangan kekuatanku dan aku diperlakukan sesukanya oleh manusia wahai yang Maha Pengasih Dari Segala Yang Pengasih, Engkau Tuhan bagi mereka yang lemah dan Engkau sahajalah Tuhanku, kepada siapakah Engkau campakkan daku;kepada orang asing yang akan berlaku biadab kepadaku atau kepada musuh yang akan mengawal urusanku? Jika Engkau tidak murka kepadaku maka janganlah Engkau membiarkan daku kerana daku tidak hiraukan apa yang menimpa daku tetapi keafiatanMU ia adalah lebih luas bagiku. Daku berlindung dengan Nur wajah MU yang membawa cahaya dari kegelapan dan mengubah kerja di dunia dan akhirat supaya janganlah kiranya diturunkan kemurkaan dan kehinaanMU kepada daku. Engkaulah yang mempunyai hak untuk mencela atau mencerca daku hingga Engkau redha, tiada adanya dan kekuatanku melainkan denganMU".





Untuk menyaksikan filem penuh...sila klik ruangan yang disediakan.'






































p/s: Duhai Teman, Allah itu mampu melakukan apa sahaja yang diingini, maka kita sebagai manusia , jangan pernah berputus asa, jadikan doa dan usaha sebagai teman setia..ingatlah..andai Dia mengatakan "Kun Faya Kuun" maka akan jadilah ia menurut apa yang dikehendakinya".


2 comments:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...salam perjuangan..cantik blog ain..acik dh pun tgk citer ni sblm ni..mmg best...

tiara-qurratu'aini berkata...

waalaikumussalam wbt..hai ..salam perjuangan..oooic...yer ke? ain baru tgk

Catat Ulasan