THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

follower (teman setia membina Ilham)

Rabu, 25 Februari 2009

Kemampuan Belum Tentu Seperti Kamu...

"ibu..ibu...kenapa dia boleh main bola dengan hebat walaupun dia malas berlatih? ibu..ibu..kenapa dia boleh berenang tapi kenapa setelah adik cuba pun masih tak boleh lagi nak jadi macam dia...sedih la macam ni..." kata anak manja Mek Som.

si ibu yang terdengar hanya tersenyum lantas merangkul erat anaknya dan berkata " duhai anakku, kemampuan seseorang itu berbeza, kemampuaku belum tentu sama dengan kemampuan mu..sepertimana kata Saidina Ali sesungguhnya diri manusia itu hanya kecil sahaja tetapi dalam diri yang kecil itu terdapat satu alam yang besar.




Potensi adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Potensi boleh dibayangkan dan boleh diserlahkan kewujudannya dengan bertindak sesuatu terhadap puncanya. Sebiji benih berpotensi tumbuh, hidup dan membesar menghasilkan akar, batang dan ranting, daun, bunga dan buah-buah yang banyak. Bagaimanapun untuk hidup biji benih perlu disemai terlebih dahulu. Sebiji telur berpotensi menjadi seekor burung, ayam, itik atau seekor buaya sekiranya telur itu diramkan. Kalau dibiarkan ia akan menjadi telur busuk.

Alat-alat muzik berpotensi mengeluarkan bunyi yang berbeza mengikut jenisnya. Kenderaan yang dicpta manusia berpotensi berjalan. Apakah potensi sebuah radio, television atau sebuah komputer ?

Untuk hidup dan meneruskan kehidupan kita semua telah dibekalkan oleh Allah s.w.t maha pencipta dengan pelbagai potensi dalaman diri dan seluruh potensi sumber alam untuk digunakan selagi hayat dikandung badan.



Langkah pertama untuk membolehkan kita menggunakannya ialah dengan terlebih dahulu mengenali potensi diri yang dimiliki atau mengenal diri sendiri.

Tak kenal maka tak cinta. Untuk menyintai diri, anda semestinya dapat menyedari minat, bakat, kemahiran, kebolehan, kebaikan sifat perangai serta lain-lain kekuatan. Disamping kelebihan diri, anda juga sedar bahawa setiap individu ada kelemahan dan kekurangan. Kelemahan dan kekurangan juga adalah potensi diri yang perlu dikenali untuk membolehkan anda bertindak memperbaikinya. Bagaimanapun anda lebih memberi tumpuan kepada bagaimana cara menggunakan dan memperkembangkan kelebihan atau keistimewaan diri disamping berusaha memperbaiki atau mengatasi kekurangan diri yang ada.

Untuk itu cuba anda senaraikan :

1. Minat anda. Apa yang anda suka lakukan pada masa lapang. Apakah faedah yang anda perolehi dari segi keseronokan, kesihatan diri, ketenangan atau pendapatan tambahan daripadanya. Apakah faedah yang boleh diperolehi oleh orang lain daripada minat anda itu ?

2. Kemahiran anda. Apakah bakat yang anda rasa, anda miliki. Apakah yang anda lakukan untuk membuktikan, menyerlahkan atau mempertingkatkan bakat atau kemahiran yang anda miliki itu dan bagaimana ia boleh menafaatkan diri anda dan orang lain. Apakah yang anda lakukan dengan bakat atau kemahiran dalam melukis, menulis, menyanyi, bermain komputer, memperbaiki motorsikal atau seumpamanya. Berpuas hatikah anda dengan bakat dan kemahiran yang anda miliki sekarang. Tidakkah terfikir untuk mendalaminya, seterusnya menjadikannya sebagai satu bidang kerjaya anda. Dimanakah pusat-pusat pengajian yang menawarkan kursus-kursus lanjutan berkaitan dengannya. Siapakah yang mungkin memerlukan kemahiran anda itu.

3. Kebolehan anda. Selain daripada kemahiran melakukan sesuatu kerja yang boleh memberi faedah pada diri dan orang lain, cuba senaraikan kebolehan-kebolehan lain yang anda miliki. Misalnya anda boleh berkomunikasi dan mudah bergaul dengan orang lain. Anda mempunyai sikap positif terhadap diri, ada inisiatif dan rajin berusaha, berdisiplin dan berkeyakinan. Kebolehan-kebolehan ini penting dalam pergaulan seharian apatah lagi sekiranya anda ingin menceburkan diri dalam bidang keusahawanan.

4. Kelemahan anda. Setiap orang ada kebolehan dan kekurangan dalam hal-hal yang tertentu. Bagaimana pun anda tidak menjadikan apa yang anda tidak boleh buat menghalang anda dari melakukan apa yang anda boleh lakukan. Anda perlu menilai diri dan menyedari kelemahan-kelemahan diri anda. Ini penting untuk membolehkan anda mencari jalan memperbaiki atau mengubahnya.

Bagi anda yang sukar untuk menyenaraikan potensi diri atau kelebihan-kelebihan yang anda miliki penemuan ini mungkin boleh membantu. Menurut Prof. Howard Garner melalui teorinya, ?Theory of Multiple Intelligence?, setiap orang yang normal memiliki sekurang-kurangnya tujuh potensi atau kecerdasan diri, di mana dalam setiap satu kecerdasan yang utama boleh dipecahkan lagi kepada kebolehan-kebolehan lain yang tidak terbilang banyaknya.

Tujuh kecerdasan yang dimaksudkan itu ialah:

1. Kecerdasan Kualitatif Logik :
Sensitif kepada corak, susunan, hal-hal yang sistematik dan beralasan, mengutamakan keperisian, pengiraan dan struktur, menterjemahkan kod-kod, simbol dan formula. Mereka yang memiliki kecerdasan ini sesuai menjadi seorang ahli matematik, saintis, akauntan, peguam, pegawai bank, programer komputer atau peniaga.


2. Kecerdasan Berbahasa :
Sensitif kepada suara, ritma, makna dan hubungan antara perkataan serta berbagai fungsi bahasa dan menggunakan bahasa untuk pernyataan diri. Anda yang memberi tumpuan pada kecerdasan ini sesuai menjadi ahli politik, guru, perlakon, pelawak penyajak, penceramah atau pendakwah.

3. Kecerdasan Visual ? Ruang :
Sensitif terhadap keindahan, pemerhatian yang tajam, kuat imaginasi, berdaya reka, kepekaan terhadap gestalt, pola, corak serta peta, menghayati warna dan rekabentuk serta berfikir secara tampak. Anda yang memperkembangkan kecerdasan ini boleh menjadi seorang pelukis, pereka atau pelayar siber / komputer.

4. Kecerdasan Muzik :
Sensitif kepada bunyi, irama, pik, ton, bekebolehan memyanyi dan menyusun muzik yang kompleks serta menghayati bentuk-bentuk muzik. Anda yang berminat dan berkebolehan sesuai menjadi ahli muzik, komposer,penyanyi, pengiklan atau pemain alat-alat muzik.

5. Kecerdasan Kinestetik :
Berkebolehan mengawal pergerakan badan, menggunakan tubuh badan sebagai alat eskperesi diri, meminati sukan, latihan jasmani serta boleh membuat gerak balas secara terlatih. Anda yang memperkembangkan kecerdasan ini biasanya menjadi ahli sukan, penari, pelakon atau pereka cipta.

6. Kecerdasan Interpersonal :
Sensitif terhadap orang lain, ada empati, berkebolehan menyesuaikan diri, dapat mengecam dan memahami perasaan orang lain, mudah bergaul, pandai mengambil hati, menarik serta boleh mempengaruhi orang lain. Anda dari golongan ini sesuai menjadi seorang kaunselor, guru, ahli politik atau seorang pemimpin.


7. Kecerdasan Intrapersonal :
Sensitif terhadap nilai, tujuan dan perasaan diri, memahami diri sendiri, tinggi kesedaran diri, boleh mengawal perasaan, tindak-tanduk dan mempunyai disiplin diri yang tinggi. Anda yang berpeluang memperkembangkan kecerdasan ini sesuai menjadi ahli falsafah, mufti atau penyelidik kognitif.

p/s: "duhai teman....setiap individu yang normal termasuk anda memiliki ketujuh-tujuh kecerdasan yang disebutkan. Bezanya ialah setakat manakah tahap kecerdasan itu wujud dalam diri dan setakat manakah anda telah mengambil peluang atau diberi peluang memperkembangkannya sebagai hobi atau menjadikannya sebagai bidang kerjaya anda.

.


0 comments:

Catat Ulasan